- Úvod
- Služby, tipy, rady, články...
- Oleje
- Jak vybrat motorový olej
Jak vybrat motorový olej
Jak vybrat ten správný motorový olej pro moje auto , dodávku, náklaďák?
I přes to, že toho bylo již mnoho napsáno, tak v této otázce stále panuje mnoho nejasností, polopravd a marketingových "masáží" od různých firem, které potřebují ospravedlnit drahou cenu svého oleje.
Vše je v zásadě velice jednoduché !
1. Jaký olej patří do vašeho motoru stanovuje výrobce vozidla.
- pokud toto nevíte, pomůže buď vyhledávání na internetu a nebo nás můžete zkontaktovat a my vám díky podrobným tabulkám, které máme k dispozici přímo od výrobce olejů dokážeme poradit
- v zásadě platí, že do každého motoru lze použít olej 2 - 3 viskozitních tříd (např.: 10W-30, 10W-40, 15W-40) - to může být závislé nejen na provozních podmínkách, ale i na lokálních klimatických podmínkách (chladné oblasti vs tropy apod.)
2. Viskozitní údaje SAE
Na příkladu viskozitního údaje např. oleje SAE 5W-40, si lze jednoduše vysvětlit že:
5W - hodnota, která udává tekutost a tloušťku mazacího filmu při spodní hranici teplot. Toto číslo je velice důležité, protože každý motor má určité výrobní tolerance a většinou čím modernější motor, tím výrobce doporučuje nižší první číslo. Pokud je pro daný motor možné použít 0W nebo 5W a jezdíte neustále v mrazech, tak je lepší použít 0W, pokud ale klimatické podmínky nejsou kritické, 5W je plně dostačující.
-40 - tato hodnota udává horní hranici provozních teplot, za kterých si olej stále udržuje ty správné mazací a jiné vlastnosti. Opět tedy, pokud jezdíte neustále ve velkém vedru a výrobce povoluje pro váš motor volbu např. -50, tak ji použijte, nicméně v našich klimatických podmínkách většinou volíme střední hodnoty, které nám výrobce motoru doporučuje.
3. Syntetika, polosyntetika, minerál ???
Co to vlastně znamená? Zjednodušeně řečeno míru zprocesování daného oleje. Čím je olej více zprocesován (tedy projde množstvím různých technologických a chemických procesů), tím je v zásadě více syntetický.
V podstatě se dá říci, že více syntetický = více homogenní.
Každý olej se více či méně skládá ze:
- základových olejů různé třídy a kvality
- složky proti opotřebení
- detergenty
- dispersanty
- viskózní modifikátory
Obecně platí, že pro starší motor, je potřeba olej, který má méně aditiv a méně syntetického procesu.
Proto například do moderního BMW použijeme olej např 0W-20 a do vzduchem chlazeného veterána např. 20W-50.
4. Jsou všechny syntetické oleje stejné?
Ne. Dříve se obecně tradovalo, že pokud olej je 5W a nižší, tak je to určitě tzv "plná syntetika". V dnešní době to už neplatí a například pro některé nejmodernější nákladní automobily se dokonce vyrábí "plná syntetika" 15W-30. Proto je důležité přečíst i doporučení od výrobce oleje a především znát původ oleje, resp. kvalitu výroby.
Často se totiž stává, že výrobce uvede na oleji určitou normu - tedy v podstatě minimální nutné požadavky, které daný olej splňuje, ale často tyto požadavky jsou tak benevolentní, že producent oleje často vybere to nejlevnější co mu ta či ona rafinerie nabídne. V takovém oleji pak chybí většina aditiv - a aditiva jsou na oleji to nejdražší.
To, že výběr takového oleje má podstatný vliv na životnost motoru, turba a jiných komponent, asi ani není třeba zdůrazňovat.
Další nešvar, se kterým se často v praxi setkáváme nejen u autoservisů, ale i u tzv. Autorizovaných prodejců automobilových značek je, že nakoupí celý sud nějaké "plné syntetiky" např. 5W-40 a nalijí to do každého motoru, který potřebuje takovouto viskozitní SAE specifikace.
Mezi jednotlivými syntetickými oleji jsou značné rozdíly hlavně v aditivech, a některé jsou vhodné pouze pro určité motory a zcela nevhodné pro jiné a naopak. Pravděpodobně nenastane zničení motoru, ale opět se nevhodným výběrem sníží jeho životnost.
Nevíte-li si rady s výběrem oleje - kontaktujte nás - stačí napsat značku auta, rok výroby, výkon, objem motoru a zdali se jedná o diesel, turbodiesel nebo benzín.
5. Jak často měnit olej v motoru?
- Ne déle než po 15.000 km - všeobecně řečeno po této době olej začíná ztráce svoje mazací a ostatní vlastnosti a je kontaminován od paliva a otěrů z motoru.
- Samozřejmě závisí na tom, jak s autem jezdíte, pokud volíte sportovnější jízdu, pak je vhodné interval zkrátit na 10.000 - 12.000 km, pokud máte nízkootáčkový turbodiesel, pak cca 15.000 km.
- U motocyklů se doporučuje měnit olej každých 5.000 - 10.000 km max. Tyto motory mají všeobecně vyšší otáčky a jsou více namáhané.
- U nákladních automobilů jsou výměny oleje delší, zpravidla 30.000 km - Pozor, někteří výrobci udávají celoživotní náplně olejů - zde může nastat výrazně snížená životnost motoru díky tomu, že jezdí mnoho kilometrů na opotřebovaný olej !
POZOR - při každé výměně oleje, je nutné vyměnit i olejový filtr !!!
6. ...ale co když chci použít olej typu LONGLIFE ?
Intervaly výměn oleje platí i pro tzv. longlife - tedy olej s údajnou dlouhou životností.
LONGLIFE olej - není nic jiného než vysoce aditivovaný olej, ale dle mnoha testů z renomovaných technických ústavů je i jeho kvalita po 15.000 km značně snížena.
7. Další specifikace ACEA, API apod...
Toto jsou v zásadě normy, které pro evropský, americký nebo jiný trh určují použití oleje pro daný motor.
Tedy zjednodušeně - potřebujete správnou viskozitu a správnou specifikaci.
Zde je tedy patrné, že pokud máte na výběr ze dvou různých olejů např 5W-30, tak je potřeba pročíst jakou tuto specifikaci, případně doporučení výrobce uvádí, a to porovnat s použitelností pro váš motor.
8. V servise mi tvrdí, že mohou nalít pouze jejich olej (olej dané značky) , jinak, že prý přijdu o záruku...
Nesmysl. Je právně podložené, že pokud běžný náhradní díl, případně spotřební materiál odpovídá potřebným specifikacím, tak jej lze použít.
Zde se jedná o jedinou věc, a to jak Vám naúčtovat předraženou výměnu oleje.
Jeďte jinam, každý servis, který má potřebná oprávnění Vám může potvrdit garanční/záruční prohlídku, aniž by to mělo jakýkoliv důsledek ve ztrátě záruky a pod.
Navíc dle našich zkušeností již existuje dost seriozních servisů, kam si můžete přivézt vlastní olej a i si zkontrolovat, zdali vám ho tam nalili.
Dále bychom rádi upozornili, že termín tzv. "autorizovaný servis" je po právní stránce neznámý, tedy že právní řád ho vůbec nezná. Jedná se tedy opět o marketing, jak z lidí vytáhnout peníze.
9. Závěrem
U olejů platí především že:
"Není všechno zlato co se třpytí."
Podle naší praxe a znalostí z trhu je patrné, že mnozí producenti olejů využívají pouze zvuk své značky a velice často nemají ani vlastní rafinérii. Kvalita oleje v jejich, obvykle předraženém balení, je pak lokálně odvislá od místní dostupnosti spolupracující rafinérie. Bohužel bývá stejný olej diametrálně odlišný pro západní a východní Evropu. Opět je tedy dobré vědět, odkud váš olej pochází, pak máte garantovanou kvalitu.
Na každém obalu by měl být uveden zdroj, respektive rafinérie původu. Pokud to tak není, a je tam například "Vyrobeno v EU", tak je zřejmé, že se producent oleje snaží z nějakého důvodu zakrýt původ - zvyšte tedy svou obezřetnost!
-- JM --